Doel:
Cliënten begeleiding in alle mogelijke fases van studiekeuze en uitdagingen met studeren, door coaching trajecten uit te stippelen op maat van je coachee.
Leerdoelen:
Leerdoelen coaching algemeen:
- Begrijpen wat de coaching inhoudt qua leerproces, context, geschiedenis, universele waarde, het werkveld en de ethiek.
- Een juiste coaching relatie aangaan met je coach, op basis van gelijkwaardigheid en onderlinge verdeling van verantwoordelijkheden.
- Een duidelijke structuur en gespreksmodel hanteren, en telkens de doelen en de taken opsommen, formuleren en koppelen aan gepaste acties.
- Een juiste intake kunnen voeren met o.a. het opstellen van het contract en het verkennen van het probleem en het opstellen van een geschikte coachingsvraag.
- De coachee laten reflecteren.
- Coaching sessie en het coaching traject evalueren.
- Het beheersen van de attitude, de basishouding en de basisvaardigheden die van een coach worden verwacht en weet je wat verantwoord coachen inhoudt.
- De vaardigheden begrijpen en toepassen van het exploreren, waarderen en bekrachtigen, betrokkene confirmeren, uitdagen, inspireren, toelaten en laten ontspannen.
- Communicatietechnieken beheersen zoals empathisch luisteren, actief luisteren, feedback geven, assertiviteit, de ‘ik’ boodschap, enzovoort.
- Duidelijke regels stellen en consequent reageren op een assertieve manier.
- Weten hoe een zelfbeeld zich ontwikkelt, hoe zelfwaardering ontstaat en gepast omgaan met weerstand in coaching.
- Weten hoe je een coachee kan motiveren, aanleren, belonen en aanmoedigen.
- Beheersen van de theorie van sociaal leren en het aanleren van bepaald gedrag.
- Belemmerende of beperkende overtuigingen door middel van uitdagende vragen of uitdagende cognitieve technieken omzetten in stimulerende overtuigingen.
- Een basisprincipe van cognitieve gedragstechnieken zoals NLP, RET, … kennen en toepassen.
- De technieken van positief coachen, provocatief coachen, … kennen en toepassen.
- Basisemoties onderscheiden, weten hoe ze geuit en gereguleerd worden en ermee omgaan op een positieve en constructieve manier.
- Conflicten aanpakken en oplossen.
- Oplossingsgericht werken en gebruikmaken van helpende gedachten.
Leerdoelen leer en studiebegeleider specifiek:
- Jezelf presenteren als startend leerbegeleider met jouw eigen unieke aanpak.
- Je hebt kennis van sociale media om het je zaak in het juiste daglicht te zetten.
- Je kan mensen helpen met studiekeuze en begeleiden met studieproblemen.
- Je leert de grenzen van je dienstverlening kennen en respecteren: wie dien je direct door te verwijzen naar bvb een klinisch psycholoog, een psychiater, therapeut of arts.
Lesgever:
Dave Crockaert
Een reservatie geeft je toegang tot alle bovenstaande dagen
iGerelateerde dagen
Datum Tijd Dag 1 17/11/2025 10:00 - 16:00 Dag 2 18/11/2025 10:00 - 16:00 Dag 3 19/11/2025 10:00 - 16:00 Dag 4 20/11/2025 10:00 - 16:00 Dag 5 21/11/2025 10:00 - 16:00
Datum en tijd
Locatie
Toscanzahoeve zaal 2 Milisstichel 3 • 3201 Aarschot
Meer evenementen zoals dit?
Geen Categorieën