Blog

Blog

Honden hebben een stijgend aantal gedragsproblemen door mutaties

Vandaag kreeg ik blauwe bulldogkruising op bezoek. Hij had enorme jeuk en hapte serieus naar zijn eigenaar. Hij was nog maar 10 weken oud…

In mijn praktijk en hondenschool zie ik meer en meer honden die gedragsproblemen hebben. Meer dan vroeger. Hoe komt dat?

De oorzaken van gedragsproblemen zijn nog steeds dezelfde:

  1. Predispositie of erfelijke aanleg bv angst, agressie, prikkelbaarheid
  2. Lichamelijke of medische oorzaken
  3. Mismatching en relatie
  4. Socialisatiefouten, conditioneringsfouten en andere leerproblematieken
  5. Traumatische ervaringen
  6. Overname van gedrag of stemming van de baas
  7. Verkeerde voeding
  8. Enz…

Ik stel wel vast dat:

  1. Mensen snel de weg vinden naar een (gediplomeerd en erkend) dierengedragstherapeut. Het is geen taboe meer. En als de mensen bij een professional terecht komen, worden ze ook daadwerkelijk goed geholpen. De stijging van goede gedragstherapeuten en trainers is dan weer te danken aan beroepsverenigingen die de kwaliteit bewaken en door de overheid erkende internationale beroepsopleidingen.
  2. Oorzaak nummer twee voor erfelijke gebreken en gedragsproblemen is inteelt.
  3. In de jaren dertig mocht veelvuldig met vader/dochter en broer/zus combinaties gefokt worden . Nu zijn deze combinaties verboden, maar neef/nicht mag nog altijd. Er worden ook onbeperkt stambomen verstrekt aan dekreuen die tientallen, zo niet honderden afstammelingen verwekken.
  4. Honden worden gefokt met allerlei lichamelijke eigenaardigheden, omwille van de “schoonheid”. Denk hierbij aan een te platte snuit waardoor dieren geen adem kunnen krijgen, een schedel die te klein is waardoor de hond permanent hoofdpijn heeft, een te grote kop waardoor de dieren alleen kunstmatig kunnen bevallen , enzovoort. Lichamelijke klachten hebben natuurlijke gevolgen voor het gedrag.
  5. Er meer drukte en vervuiling is in onze maatschappij. We eten en drinken minder gezond. Onze dieren dus ook. We hebben met zijn allen meer stress en ook dat geven we door aan onze huisdieren (Dierenspiegel ®)
  6. We ontspannen minder in de natuur. Zo laden we moeilijker op. Ook dieren krijgen te weinig beweging, kanalisering van hun oorspronkelijke instincten en driften enz…
  7. We zijn meer en sneller overprikkeld, met een kort lontje. Ook stellen we meer vermoeidheid, autisme en hooggevoeligheid vast. Ook bij dieren.

Het karakter van de hond wordt bepaald door 2 factoren:

Het fenotype (de omgevingsfactoren) en het genotype dat door de genen wordt doorgegeven. De reu zal zijn gedrag voornamelijk doorgeven via de genen. Hij voedt de pups niet mee op, dat is het werk van de teef. Zij bepaalt dus eerder het fenotype. Ook de mens is voor een groot deel verantwoordelijk voor het gedrag van zijn hond. Door ons selectief fokgedrag hebben we een hele reeks honden ontwikkeld voor allerhande taken en functies. Kwekers fokken honden met de bedoeling een bepaald gedrag te laten domineren. Zij hebben dus een enorme impact op het karakter en gedrag van uw hond! Maar ook op de gezondheid.

Top van ongezondste hondenrassen in de nieuwe RashondenWijzer

De RashondenWijzer is gebaseerd op meer dan 170 wetenschappelijke publicaties, op een enquête ingevuld door 147 dierenartsen en op een enquête ingevuld door meer dan 2000 hondenbezitters en is gecontroleerd door een panel van vier dierenartsen.
http://www.rashondenwijzer.nl/rashonden-erfelijke-aandoeningen

Het draait om het geld!

Sint Hubertus in België  en de raad van beheer in Nederland,  zijn voor hun inkomsten voor een zeer groot deel afhankelijk van de inkomsten uit stambomen van raszuivere honden. Wij zijn afhankelijk van fokkers. Onze honden zijn afhankelijk van hun gezondheid (en gedrag) door onze keuze en verzorging achteraf.

Is onze rashond louter nog een mislukte mutatie?

Mag ik u als lezer en hondenliefhebber vragen rekening te houden met deze laatste afhankelijkheid? Het is namelijk vaak één die gaat over leven en dood. Leven en dood van een onschuldig levend wezen met een ziel en emoties. Mag ik u om meer bewustzijn vragen?

Meer lezen?

Hans Baaij is directeur bij de stichtingen Varkens in Nood en Dier&Recht. Hij deelde zijn inzichten op http://www.ftm.nl/column/zo-ziek-als-een-rashond/ en http://www.rtlxl.nl/#!/rtl-nieuws-132237/46735a4e-c547-376e-be7d-52bc79b872f8

Wat is jouw mening over dit onderwerp?
Welke oplossingen of tips kan je geven?

Blog

Welk talent wil jij aan de wereld geven? Hoe kan je authentiek zijn?!

Door de bomen het bos niet meer zien!

Kennis meepakken als cadeau en thuis uitpakken als het nodig is.

Geen pasklare handleiding maar leren begrijpen en aanpassen.

Je hebt de luxe niet om je leven te verspillen.

Waar sta je voor? Wat wil je?  Leef jij volgens je authentieke zelf?

De mens vreest zichzelf te zien zoals hij is, omdat hij niet is zoals hij zou moeten zijn.
Fléchier

Gelukkig zijn – blijkt uit allerlei onderzoeken – heeft niet zozeer te maken met wat we hebben, maar met wie we zijn. Het gaat om het leiden van een betrokken en een betekenisvol leven. Om je leven betekenis te geven moeten we ons leven in handen nemen en doelgericht vooruitgaan. En je moet eerst beginnen met erin te geloven. Je hebt dus een droom, een visie nodig die inspireren en je leven zin geven. Je kan geen zaak opstarten als je niet gelooft in het product of dienst, de markt, en de middelen die je hiervoor nodig hebt maar vooral in jezelf. Want niemand kan met zekerheid de toekomst voorspellen. Die moet je met vertrouwen tegemoet zien. Niet dat het vertrouwen nooit beschaamd zal worden of dat het leven geen onvoorziene kronkels kan maken, maar in een diep geloof dat het goed zal zijn en dat je je doel zal bereiken.

Je zal ook moeten werken aan je karakter. Welke principes staan centraal in mijn leven? Aan welke dingen wil ik mijn leven lang trouw blijven? Het is belangrijk trouw te blijven aan jezelf.

Je moet ook over inzicht en visie beschikken. En opgedane kennis moet geïntegreerd worden in ons leven. Natuurlijk moet je eerst die kennis opdoen. Daarnaast heb je ook zelfcontrole en zelfbeheersing nodig om aan al de verleidingen te weerstaan en op de juiste koers te blijven. Dit betekent niet dat je moet staren of koppig moet zijn, of dat je niet kan veranderen en bijsturen, maar het houdt in dat je als een volwassen boom geworteld in de grond toch kan mee wiegen op de wind. Onthoud dat groei niet verkrijgbaar is zonder prijskaartje. Maar mijn mening is dat een leven zonder zin en betekenis een nog veel groter prijskaartje heeft.

Het is nu de tijd om wakker te worden…

En een nieuw leven te beginnen!

Het geweldige nieuws is dat ook jij kan leren werken met dieren! Ook jij kan je hart en passie volgen! En het voordeel is dat je optimaal gebruik kan maken van mijn valkuilen en gemaakte fouten alsook van de lessen die ik geleerd heb in al die jaren dat ik met dieren bezig ben.

Bovendien moet je niet de halve wereld rondreizen, regelen en uitstippelen. De cursussen worden gewoon in België gegeven!

Kies er nu voor om de kernwaarden van je eigen pure en authentieke zijn eigen te maken. Wees passievol, overtuigd, wilskrachtig, energiek en respectabel. Doen is de belangrijkste voorwaarde van succes!

Het werk en bijgevolg ook de opleidingen om dit werk te kunnen doen, zijn heel praktisch ingesteld. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat wanneer je enkel iets leest of hoort, dat niet helemaal blijft hangen maar wanneer je actief gaat deelnemen en alles ervaart dat je meer resultaten hebt.  Ik weet dat veel mensen in de schoenen staan van een stressvolle job, die je tegen je zin doet en die je combineert met kinderen en een gezin, een groot gevoel van onzekerheid, overgewicht, zorgen, conflicten, enz… Je kan in je zetel blijven zitten, klagen over al wat fout gaat in je leven of je bent bereid om zelf je verantwoordelijkheid te nemen en het stuur van je eigen leven in handen te nemen. Blijf niet steken in erover denken, erover praten. Maar kom in actie.

Het is belangrijk om te gaan doen in plaats van enkel te piekeren. Is dat moeilijk voor je? Las dan regelmatig een piekermoment in. Zet de klok bijvoorbeeld 20 min en binnen die tijd pieker je er op los. Daarna stop je met piekeren en laat je het los. Je gaat dan iets (totaal) anders doen en je daar op focussen. Persoonlijk vind ik het ook leuk om gedachten, bedenkingen en piekeren op te schrijven, in een schriftje en dat maakt het voor mij makkelijker om mijn gedachten te plaatsen en los te laten. Want ik weet dat ik, als ik het zou willen, er altijd naar terug kan keren.

Neem NU de TIJD! DOE het NU, in plaats van het (te blijven) uit te stellen. Doe DAT nu en niets anders. Jij bent als enige verantwoordelijk voor je acties! Het is JOUW bewuste keuze, zonder verplichtingen van de buitenwereld

Zelfsabotage

Een vorm van zelfsabotage is niet genoeg opkomen voor jezelf. Je wilt een aantal veranderingen doorvoeren in je leven en voordat je goed en wel begonnen bent heb je verschillende redenen gevonden om het maar niet te doen of je doet net het omgekeerde van wat je eigenlijk zou willen. Je komt niet uit voor wat je wilt en je onderdrukt je eigen behoefte(n). Vooral vrouwen zijn hier vaak heel gevoelig aan. Zij hebben de neiging om aan anderen toe te geven, om toch maar niet in een conflict te raken. Ze hebben vaak ook behoefte aan bevestiging door anderen. Maar om respect te krijgen mag je niet te behoeftig zijn, maar moet je authentiek en integer door het leven gaan.

Soms is het nodig neen te zeggen tegen anderen om ja te kunnen zeggen tegen jezelf. Anders saboteer je jezelf. Maar waarom is dat nu zo moeilijk? Nee zeggen wordt dikwijls vergeleken met egoïsme, en dat kan niet volgens de maatschappelijke normen. Sommige mensen zijn ook bang voor afkeuring of hebben zelfs angst voor succes. Mensen gaan liever ongemerkt op in de menigte en voldoen graag aan de groepsnormen.

Ienie mienie minie mo

Wil je de rest van je leven ienie of mienie blijven? Of wil je evolueren, groeien, ontdekken en gaan voor de minie of zelfs voor de mo?

Heb jij ook last van uitstelgedrag? Wacht je tot juiste moment aanbreekt of tot je in de juiste sfeer of stemming bent? Hoeveel tijd heb je nog nodig? Welke vaardigheden en kennis heb je nog onvoldoende?

Momenteel zijn er goede opleidingen voorhanden. Maar het vergt wel eventjes doorbijten in het hier en nu. En dan komt er een stemmetje in onszelf in opstand. Het zegt dingen zoals: “Dit kan je niet.” Nochtans hebben er al meer dan 100 mensen voor jou dit gekund. Maar als het doel op lange termijn iets is dat bij je past dan ga je ervoor. Want het leven draait om het belangrijke en niet om de dringende zaken. De eerste stap is altijd lastig maar eens in beweging komt is het moeilijk te stoppen.

Hoe ben jij authentiek in je leven? Hoe kom jij op voor jouw behoeften en wat je echt wil? Laat het ons weten.

Meer info over de opleidingen vind je op https://www.toscanzahoeve.be/beroeps-opleidingen-werken-dieren/. Je kan ook een privé afspraak maken om je te laten coachen door Inge Pauwels of naar een info moment komen.

Blog

Hooggevoeligheid bij mens en dier.

Vraag je je af of jou dier hooggevoelig is? Heb je de indruk dat jou dier meer last heeft/onder de indruk is van prikkels dan anderen? Leg deze test af en ontdek meer over hooggevoeligheid bij mens en dier. 

Beantwoord elke vraag (met ja of neen) zoals het voor jou voelt en duid het aantal keren ja aan.

  1. Het dier is zich bewust van subtiele signalen in zijn omgeving
  2. Het wordt beïnvloed door de stemming van anderen
  3. Het is zeer gevoelig voor pijn
  4. Het heeft, op drukke dagen, de behoefte zich terug te trekken, in bed of een donkere kamer of een andere plek waar het alleen kan zijn, vrij van prikkels
  5. Het dier is gevoelig voor prikkelende kruiden, suikers, kleurstoffen of bewaarmiddelen
  6. Het dier heeft een gevoelige maag en/of darmen
  7. Het dier heeft een rijk innerlijk leven; het zit vaak voor zich uit te dromen of is afwezig of verstrooid
  8. Het raakt makkelijk overweldigd door bijvoorbeeld fel licht, sterke geuren, ruw materiaal of harde sirenes
  9. Het kan slecht tegen harde geluiden
  10. Het reageert op muziekinstrumenten
  11. Het dier schrikt makkelijk
  12. Het voelt zich opgejaagd of verward als het veel dingen in korte tijd moet doen of kort op elkaar
  13. Als mensen zich ergens niet op hun gemak voelen, weet het dier over het algemeen wat ze nodig hebben om zich beter op hun gemak te voelen. Het lijkt stemmingen haarfijn aan te voelen
  14. Het dier raak geïrriteerd als mensen hem/haar te veel dingen tegelijk willen laten doen of als ze tegen hem/haar roepen
  15. Het dier doet erg zijn best in training enz…
  16. Het kan niet tegen geweld
  17. Het raakt op een onaangename manier geagiteerd als er veel om hem/haar heen gebeurt
  18. Veranderingen  brengen het dier van zijn/haar stuk
  19. Het dier is gevoelig voor exquise of verfijnde geuren, smaken en geluiden
  20. Het vermijdt situaties die hem/haar van streek maken of overweldigen
  21. Als het dier nerveus of onzeker is, gaat het veel slechter presteren dan anders
  22. Mensen vinden het dier gevoelig of afstandelijk

Als je voor je dier 12 of meer vragen met ja beantwoord hebt, is je dier waarschijnlijk hoogsensitief.  Dit wil zeggen dat het een nog gevoeliger zenuwstelsel heeft dan mensen en andere dieren.

Hooggevoelige mensen en dieren bezitten de volgende eigenschappen:

  • Teveel stimulatie leidt tot overprikkeling. Dit uit zich onder andere door hartkloppingen, oppervlakkige ademhaling en een misselijk gevoel in de maag. Hooggevoelige mensen en dieren zijn sneller overprikkelt. Ze zijn zich namelijk bewuster van stimuli die anderen niet opmerken en dus krijgen ze meer input dan anderen.
  • In onze cultuur wordt hooggevoeligheid niet als ideaal gezien. Hooggevoelige personen of dieren voelen zich dan ook vaak uitgesloten of niet begrepen.
  • Een slechte jeugd of trauma’s in het verleden laten bij hooggevoelige mensen en dieren diepere sporen na. Ze worden langer gekweld door gebeurtenissen of omstandigheden waar een ander al overheen is.
  • Mensen of dieren die hooggevoelig zijn, voelen stemmingen van anderen sterk aan. Ze laten deze ook te veel toe en raken sneller dan anderen uit hun doen.
  • Ze krijgen snel stress van lawaaierige en hectische omgevingen.
  • Ze zijn vlug van streek bij onvriendelijkheid en ruzie
  • Ze zijn gevoeliger voor subtiele dingen die de meeste mensen en dieren niet opvallen
  • Ze kunnen niet tegen geweld
  • Ze gaan moeilijk om met verandering
  • Ze zijn overgevoelig voor geuren
  • Ze raken snel van slag door een lege maag

Hooggevoeligheid komt voort uit te grote ontvankelijkheid voor innerlijke en uiterlijke signalen. Al die opgevangen informatie en indrukken moeten verwerkt worden. Een hooggevoelig persoon of dier krijgt zoveel impulsen binnen dat het onmogelijk is om deze te filteren. Het is niet meer haalbaar. En het kost te veel energie. Je systeem raakt uit balans. Het leven wordt zwaarder en je verliest ook nog eens je inzicht. Daarenboven heb je minder energie voor leuke dingen. Het is daarom belangrijk deze eigenschappen te erkennen en te accepteren. En bovendien hier ook rekening mee te houden; zoals bijvoorbeeld drukke plaatsen uit de weg gaan.

Hoe ga jij om met de hooggevoeligheid van jezelf en je dier?

Wil je meer begeleiding bij het proces van hooggevoeligheid bij jezelf en of je dier? Maak dan een persoonlijke afspraak via onze website. Lees ook het boek “Uit het leven van een holistisch dierengedragstherapeut” van Inge Pauwels en lees de blogs over Dierenspiegel®.

 

Blog

De fasen van verliesverwerking

Ik merk in mijn praktijk en persoonlijke consulten met mensen en dieren, dat iedereen anders reageert op het slechte nieuws van de naderende dood. Ieder valt, in de eerste plaats, terug op een bekend verdedigingsmechanisme. Daar kan je niets aan doen, dat is een deel van wie je bent. Dat is bij mensen en ook bij dieren zo. Vluchten (angst), vechten (agressie, actie, doen) of bevriezen (shock, stil, in je schulp) zijn de 3 grote mogelijkheden. Als je gewend bent om de confrontatie uit de weg te gaan in andere momenten van je leven, ga je daar nu ook op terugvallen. En je gaat niet veel doen. Of sommige mensen hervallen in conflictvermijdend gedrag, omdat ze echt bang zijn en dat ze op het punt staan de controle te verliezen. Het is niet dat zij niet betrokken zijn, integendeel. Ze weten nu enkel even niet hoe ze het moeten aanpakken. Dit is vaak een gevolg uit een gebrek van zelfvertrouwen.

Om meer inzicht te krijgen in deze fase, raad ik iedereen de boeken van Elisabeth Kübler-Ross aan. Zij waren voor mij een enorme steun en verduidelijking.

In het leven heeft de mens het vaak lastig om het vertrouwen vaarwel te zeggen en het nieuwe te verwelkomen. Dit kan gaan om praktische zaken, maar ook om persoonlijke. Er is dus vaak weerstand tegen verandering en de daarbijhorende emoties. Veranderingen kunnen in meer of mindere mate een gevoel van verlies geven, waarvoor een bepaalde periode van rouw en verwerking nodig is, voordat iemand weer met zijn leven verder kan. Als mensen iets verliezen dat hen dierbaar is, noemen we dit een rouwproces. Het leven bevat dus veel kleine en grote rouwprocessen. Daarmee leren omgaan in het leven is heel belangrijk.

1. Ontkenning en isolement of de schokfase

“Nee dat kan niet waar zijn, ik niet, …”

Dit is een mentale reactie op het moment van de eerste confrontatie met een nieuwe realiteit, die vaak gepaard gaat met een fysieke reactie zoals buikpijn, misselijkheid, duizeligheid of een bonzend hart. Dit kan te maken hebben met een tastbaar verdriet maar ook met een bewustwording dat men een droom moet opgeven of een confrontatie met een onverwachte situatie. Mogelijke gevolgen van de nieuwe realiteit verschijnen misschien al in een flits voor je geestesoog. Bijna onmiddellijk daarna reageert je systeem met een meer rationele reactie, door te relativeren wat er gebeurd is. Hier heb je een gevoel van hoop. Een te grote schok kunnen onze hersenen nu eenmaal niet in één keer verwerken en relativeren helpt om het proces stap voor stap te laten plaatsvinden. Maar emoties kan je niet door relativering tegengehouden en uiteindelijk dringt de werkelijkheid tot je door.  In deze fase ben je dus in de war. Je denkt dat het een vergissing is van de dierenarts. Je gaat op zoek naar verschillende meningen en diagnoses. Hierbij verweer je steeds de mededelingen van elke dierenarts, die je ontkenning kan doorbreken.

Deze reactie is een proef na een onverwacht schokkend bericht. Het geeft de kans om tot jezelf te komen en minder radicaal zijn. Het zal spoedig plaatsmaken voor een gedeeltelijke aanvaarding. In deze fase is het belangrijk dat er iemand is die kan luisteren en dat er gepraat kan worden.

2. Woede ergernis, afgunst, wrok, … of de fase van de zoektocht naar controle

“Waarom ik?”

Verdriet, woede, angst en machteloosheid kunnen elkaar afwisselen. Je hebt geen overzicht en geen grip meer. De angst voor de onzekere toekomst maakt dat je je wanhopig vasthoudt aan het verleden, want in deze fase dringt de waarheid door. Dit is voor het gezin en eventuele hulpverleners een zeer moeilijke fase want woede richt zich op alles en iedereen. Het is dan ook belangrijk om te gaan kijken waar de oorzaak van deze woede ligt en tracht dit te begrijpen in plaats van de persoon op te sluiten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de eigenaar woedend is omdat hij meer had willen genieten met zijn hond in plaats van altijd te werken. Heb ook respect en begrip, aandacht en tijd voor deze persoon en oordeel niets. Na een tijdje zal de stem verzachten want uitbarstingen luchten op. De persoon bedoelt het ook niet persoonlijk tegen jou. Het is goed dat de persoon zichzelf kan zijn in deze fase van slecht nieuws.

3. Onderhandelen of de fase van onderhandeling

“Ik beloof om… dan kan ik zeker beter worden”

Als we in het eerste stadium niet in staat zijn geweest ons verdriet onder ogen te zien en het tweede stadium boos zijn geweest op alles en iedereen, komen we in dit stadium tot een soort overeenkomst – al is het maar voor even – waardoor een onvermijdelijk gebeuren wordt uitgesteld. Je probeert uit alle macht het tij te keren.

4. Verdriet en depressie of de fase van afscheid van het oude

In deze fase kan je niets meer weglachen en ontkennen. Het is een feit. Verslagenheid, ergernis en woede maken plaats voor een groot gevoel aan verlies. Deze fase kan gepaard gaan met irreële schuld- of schaamtegevoelens. Het gaat vaak om eigen verdriet om een aantal onverwerkte of nog niet verwerkte issues van ons leven. We vluchtten hier vaak in onze slaap in. Men is bezig het verlies dat men geleden heeft te verwerken, waarbij verliezen uit het verleden ook weer aangeraakt worden. Men heeft ook behoefte aan het steeds weer uiten van dat verdriet.

In een later stadium van deze fase kunnen praktische handelingen het afscheid van het oude bevestigen. Bijvoorbeeld door over te schrijven, een ritueel uit te voeren en kaarsen te branden.

5. Aanvaarding

Als je voldoende tijd en hulp krijgt bij je verwerking, je je gevoelens kan plaatsen en gehuild hebt om het verlies heb je nog steeds behoefte aan slaap en rust maar eerder zoals een pasgeboren kind dat terug krachten opdoet door te slapen en te rusten. In deze fase lijken gevoelens afwezig te zijn (ook van geluk) en je interesse is beperkt. Maar je bent niet meer angstig of wanhopig. Er komt berusting en je kan loslaten. Loslaten is niet hetzelfde als vergeten.

In deze fase heb je weinig of geen hulp van de omgeving nodig, tenzij zwijgend begrip.

Met het ontworstelen van deze fase wordt een stukje verleden beetje bij beetje losgelaten. Pas dan kan er ruimte komen voor acceptatie van het heden en het uitvoeren van praktische handelingen blijft houvast geven. Dit kan variëren van het opnieuw inrichten van je huis, nieuwe kleren kopen, een feestje organiseren voor goede vrienden, enzovoort. Je gaat je opnieuw openstellen voor de toekomst. Er komt ruimte voor gevoelens als nieuwsgierigheid voor wat het leven nog in petto voor je heeft. Je kan terugkijken en zien wat je allemaal doorgemaakt hebt en waarin meer leren hebt omgaan. Er wordt een nieuwe richting ingeslagen.

Deze fases lopen zowel de stervende als de eigenaars door.

Hoop en schuldgevoel

Uiteraard is het logisch dat je doorheen elke fase, je aan elk sprankeltje hoop blijft vasthouden. Zolang het maar niet wanhopig vasthouden is in plaats van te aanvaarden want de dood behoort tot het leven. Zoals het optillen behoort tot het neerzetten van de voet bij het lopen.

Schuldgevoel is wellicht de pijnlijkste metgezel van de dood. Als vastgesteld wordt dat een ziekte fataal is vragen de eigenaars zich niet zelden af of zij daaraan schuld dragen. Het is een grote steun als iemand hen dit irreële verwijt uit het hoofd kan praten en kan verzekeren dat al het mogelijke gedaan is. Maar het is niet voldoende om te zeggen dat de eigenaar geen schuld draagt, het is belangrijk om naar het motief van een schuldgevoel te zoeken.

Hoe ga jij om met verlies in je leven?

Heb je meer hulp nodig met dit proces? Boek dan een persoonlijk consult, een dierenspiegel of een stervensbegeleiding op het nummer 0475/347112. Je kan ik meer lezen in de blogs en de boeken van Inge Pauwels vooral het boek “uit het leven van een holistisch dierengedragstherapeute”.

 

Blog

Wanneer je je beste vriend verliest

Elke winter is er de cyclus van sterven en elke lente houdt de belofte in van nieuw leven, een ontwaken uit een schijnbare dood en het groeien naar de rijpheid van de zomer. Gaan door het proces van aanvaarden, loslaten en vergeven leidt tot een vol leven en het ontplooien van onze eigen innerlijke kracht.

Vanaf het overlijden van Raico, op 12 april, lijkt mijn hele leven in het teken te staan van deze woorden. Maar ik ben niet de enige, het is eigen aan het bestaan en aan het groeiproces van ieder mens.

Het leven is net als de golven: mensen, gebeurtenissen en dingen komen en mensen, gebeurtenissen en dingen gaan. Je kan het niet stoppen, niet veranderen en je kan enkel meegaan met de flow, want tegenhouden kost (te) veel energie en vroeg of laat ga je onderuit door die ene grote, zware golf.

Als je een groot verdriet kan aanvaarden, vermindert de pijn. Maar het duurt lang voordat je uit zo’n diep dal (mogelijk) kan klimmen. Het missen van je geliefde blijft ‘s morgens, ‘s middags en ’s avonds, als je weer alleen gaat slapen. Heel de dag door zijn je gedachten bij hem of haar, geen muziek kan je beluisteren, geen boek kan je lezen zonder in tranen uit te barsten zonder aan hem of haar te denken. Maar langzaamaan leer je elke dag weer zo’n groot verdriet een plaats te geven.

Je beseft dat je heel dankbaar mag zijn voor de gelukkige jaren die je samen gedeeld hebt! Die mooie herinneringen van al die jaren geven je de moed om dankbaar te zijn. Daaraan mogen denken doet verdriet, dat kan je omkeren in dankbaarheid. In heel dit proces is het belangrijk om zelfempatisch te zijn. Zelfempathie is de grootste sleutel in je eigen helingsproces.

Wees lief voor jezelf. Je hoeft niet altijd alles te kunnen. Je hoeft je niet te schamen omdat je teleurgesteld bent, boos of verdrietig. Je hoeft geen superman te zijn. Wanneer je verdriet hebt om zoveel pijn, laat je verdriet dan toe! Pas als je liefdevol omgaat met je eigen boosheid, je teleurstellingen, en je verdriet, krijg je de kans om los te laten. De druk wordt dan minder zwaar en lijkt op te lossen. Weggedrukte emoties steken telkens de kop weer op. Ze laten je niet los, ze maken je kapot. Je wordt er letterlijk ziek van. Als je liefdevol omgaat met jezelf en je emoties is dat een positieve manier om met conflicten om te gaan. Het werkt bevrijdend.

Loslaten en afscheid nemen hoort bij het leven. Ooit, of we nu willen of niet. Het gaat niet altijd om overlijden maar bijvoorbeeld ook kleren die niet meer passen, die je nog wel leuk vindt. Schoenen die versleten zijn maar nog lekker zitten. Dat doet me denken aan een episode uit een film: een man en een vrouw die op een bank zitten aan het water. De man geeft zijn vriendin een ring. De vrouw gooit het in het meer en zegt vriendelijk tegen de verbazende man: “Nu zal ik de ring nooit meer verliezen want ik weet dat die hier ligt”.

De dingen wat meer op hun beloop laten en het leven op je af laten komen… Loslaten. Hoe doe je dat?

Verdriet is een natuurlijke emotie van het leven. Huilen is een spontane en natuurlijke reactie wanneer dingen ons tegenzitten. Maar in onze cultuur wordt wenen echter vaak bestempeld als kinderachtig of zwak. Zo leren we al snel verdriet te onderdrukken of te ontlopen. Weerstand op verdriet of uitgesteld verdriet is de belangrijkste belemmering bij een genezingsproces. Het is de bedoeling dat we terug in contact komen met het gevoel dat verantwoordelijk is voor het verdriet. Pas als verdriet er mag zijn kan de leerling plaatsvinden. Het is vooral een zaak van laten gebeuren en aan de oppervlakte komen.

Daarom heb ik bij het overlijden van Raico ook de tijd genomen om het zware verlies dat op mijn weg kwam te verwerken. Ik heb het niet weggestopt, ik heb het verdriet toegelaten en ben er na een tijd over beginnen praten. Ik heb heel het proces bewust meegemaakt. Ik heb het niet opgekropt maar stukje bij beetje, op de manier dat het lichaam het aankan heb ik het verwerkt. Zo laat je niet toe dat dit verdriet enorme schade meebrengt aan mijn eigen lichaam, anders was het een ballast die je blijft meesleuren. Want dat verdient niemand. En vooral zo sta ik open voor de mooie herinneringen en de dankbaarheid van mijn aardse relatie met Raico.

Ik ben door het hele proces gegaan van overlijden, waken, begraven en rouwen. 40 dagen lang was ik aanwezig hier en tegelijk ook niet. Niet in staat om te werken; wel om te schrijven, te lezen, te wenen, te lachen, te mediteren en te zijn. Op mezelf, zonder anderen. Daarna ben ik een beetje terug uit mijn schulp gekropen; de maatschappij weer in.  Ik rouw nog steeds maar kan nu ook functioneren.

De eerste boodschappen, na zijn overlijden en crematie, kwamen snel. Dat is normaal als je niet gedrogeerd bent en als je ervoor open staat. En dat was ik! Ik was bewust en ontvankelijk. En ik kreeg steeds het symbool van een vlinder.

Door Raico heb ik ontdekt dat alles in het leven “vieren en rouwen” is. Telkens opnieuw vieren en dankbaar zijn voor wat je hebt en krijgt wat je wil, en rouwen om wat je moet achter laten, niet kreeg, enz… Ook in interactie met mensen kom je dat proces tegen en ook bij conflicten en conflictbemiddeling; met jezelf intern of extern met anderen.

Van stervende mensen en dieren, kun je als je er de tijd voor neemt, iets leren. Door het probleem en het verdriet door kan je ontdekken wat je te leren hebt… Je doorloopt alle fases van rouw en bereikt misschien het stadium van een verharding. Deze stadia van rouw doorloop je bij alle problemen die het leven je biedt. Niet alleen de overlijdens maar bijvoorbeeld ook als je je baan verliest. Alle ellende, alle verliezen zijn allemaal geschenken aan jou. Het zijn mogelijkheden die geboden worden om te groeien. En groei is het enige doel van het bestaan op deze aarde, naast spelen. Je zal groeien als je ziek bent, als je pijn hebt en als je verdriet ervaart. Aanvaardt deze pijn en verdriet dan als een geschenk en niet als een vloek of straf! Kijk naar de andere kant van de medaille en gooi alle flauwekul van je leven overboord, doordat je doet wat je graag doet. Op het eind van je dagen zul je je gelukkig prijzen met je leven. Je deed de dingen niet om anderen te behagen maar je luistert naar je eigen innerlijke stem en wijsheid.

Hoe ga jij om met het verlies van je beste vriend?

Wil je hulp in dit proces van sterven en rouwen? Contacteer ons dan voor een privé-consult op 0475/347112. En lees ook het boek van Inge Pauwels ‘Uit het leven van een holistisch dierengedragstherapeute’ en de andere blogs over sterven en rouwen.

 

 

Scroll naar boven