Kindercoaching richt zich op kinderen en jongeren. Een kindercoach creëert een veilige plaats voor het kind om zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen. Hierbij staan de belangen en doelen van het kind centraal.
Wat is ‘kindercoaching’?
Kindercoaching is geen psychologie of therapie. We werken in het heden en in de toekomst en gaan er vanuit dat alle antwoorden in de persoon zelf aanwezig zijn. Het kind op de volwassenen dient zich hiervan bewust gemaakt te worden rekening houdend met het ontwikkelingsniveau om zelf antwoorden te ontdekken. Kindercoaching werkt op korte termijn en met eenvoudige gedragsveranderingen. In coaching gaat men op zoek naar de kwaliteiten en mogelijkheden van het kind of de volwassene. Deze wordt uitgedaagd om te werken aan zichzelf en om aan zelfreflectie te doen.
Als kindercoach zet je kennis en technieken in om kinderen en jongeren te motiveren en om ouders zo goed mogelijk te begeleiden in het opvoedproces.
Je leert over de psychologische en cognitieve ontwikkeling van het kind. Maar ook over de interne en externe factoren die deze ontwikkeling kunnen beïnvloeden en ondersteunen. Er wordt ook ingegaan op afwijkende ontwikkelingen en gedragsproblemen. Met andere woorden: als kindercoach begeleid je kinderen en jongeren in hun ontwikkeling, hun gedrag en de ontplooiing van hun talenten. Je biedt professionele ondersteuning bij opvoedings- en gedragsproblemen en kan adviezen geven aan de ouders.
De relatie tussen kind en kindercoach
In onze maatschappij is het niet gewoon dat kinderen zelf doelen mogen stellen. Ze moeten vaak enkel luisteren naar volwassenen die voor hun het doel hebben bedacht. Maar als het kind zelf leert omgaan met doelstellingen, en de moeilijkheden die daarmee gepaard gaan, kan het kind in het algemeen beter omgaan met problemen. Dat maakt kinderen enthousiast om een doel te willen bereiken. Het is dus zeer belangrijk dat een kindercoach belangstelling toont in het kind, enthousiast en nieuwsgierig is en wil ontdekken in plaats van het kind te sturen naar iets de coach zelf al had bedacht. Kinderen merken namelijk ook meteen of je in hen gelooft en zin hebt om met hen te werken.
Bij kindercoaching is er sprake van een gelijkwaardige relatie tussen coach en kind. Het kind dient ondersteund te worden in zijn/haar leerproces en ontwikkeling en de coaching zelf is gericht op het bereiken van het doel en minder op het analyseren van problemen uit het verleden. De kindercoach is dan ook gericht op de persoon en niet op het probleem of de diagnose. Kindercoaching is gericht op de innerlijke ontwikkeling en de groei van het kind en op het opnemen van de eigen verantwoordelijkheid. Kindercoaching gebeurd volgens de inzet van bepaalde methoden en technieken waarvan de effectiviteit in het verleden is gebleken of bewezen.
Kindercoaching is een relatief jong begrip binnen de coaching en hulpverlening aan kinderen. Het gaat om kinderen die thuis of op school zijn vastgelopen of gedrag vertonen waar de ouders op de omgeving geen raad mee weten. Dan ga je op zoek naar de mogelijkheden om met dit probleem aan de slag te gaan. Je leert het kind beter kennen met zijn/haar persoonlijke normen, waarden en waarheden die gegrond zijn op ervaring en interpretaties.
Gedeelde verantwoordelijkheid
Kindercoaching gaat uit van een gedeelde verantwoordelijkheid. Naarmate kinderen ouder worden leren ze meer verantwoordelijkheden te dragen. Jonge kinderen kan je niet in dezelfde mate verantwoordelijk stellen voor hun gedrag dan volwassenen. De kindercoaching dient dus afgesteld te worden op de ontwikkelingsleeftijd. Bovendien is het belangrijk dat als de verantwoordelijkheid van het kind ophoudt, de verantwoordelijkheid van de ouders begint. Als kindercoach neem je de verantwoordelijkheid van de ouder nooit over. Een belangrijke communicatie met de ouders is hierbij dan ook heel belangrijk. Je hebt dan ook twee intakegesprekken in het begin: één met de ouders en één met het kind. Bij de ouders wil je meer inzicht krijgen in de hulpvraag. Bij het kind is het eerder een informele kennismaking waar dat het belangrijk is dat het kind zich op zijn/haar gemak voelt. Na de intake volgt de eigenlijke kindercoaching waarbij de focus ligt op het kind als uniek wezen. Na enkele gesprek is het belangrijk dat er een evaluatie plaatsvindt.
Als kindercoach is het heel belangrijk om regelmatig aan zelfanalyse/-reflectie te doen. Je moet jezelf leren kennen en de knowhow bezitten om met de materie om te gaan. Je toont hierbij respect voor de privacy en durft doorvragen, spiegelen, confronteren en uitdagen.
Het is vanzelfsprekend dat je jezelf regelmatig bijschoold en dat je je eigen kennis inzet op het gepaste moment. Maar vooral dat je ook elk coachingsgesprek opnieuw met een open geest bekijkt.
Als kindercoach ben je bedreven in de pedagogiek of opvoedkunde. Dat is de studie van het opvoeden of grootbrengen van kinderen en jongeren. Opvoedkunde richt zich ook op de ontwikkelingsfase van kinderen en de relatie tussen kind en omgeving. In de opvoeding wordt de basis gelegd als individu en als onderdeel van de maatschappij. Kinderen dienen zelfstandig, onafhankelijk en verantwoordelijkheidszin te leren. Er zijn ongetwijfeld ouders die er niet slagen deze ontwikkelingsdoelen te bereiken. Jij kan ze dan als kindercoach begeleiden.
Weestand en onaanvaardbaar gedrag
Een kindercoach kan ook te maken hebben met onaanvaardbaar gedrag. Kinderen tasten namelijk voortdurend hun grenzen af. Dit hoort bij het leerproces en is normaal gedrag. Soms is dit gedrag echter een probleem voor de ouder(s) en creëert het ergernis, frustraties en negatieve gevoelens zoals verdriet, angst en bezorgdheid. Ook elke ouder heeft zijn/haar eigen rugzak met sociale achtergrond, interesses, normen en waarden, enzovoort. Bepaalde levensfases van het kind gaan ook gepaard met gedrag dat aanvaardbaar is, maar minder gewenst. Ongewenste onaanvaardbaar gedrag leidt onvermijdelijk tot conflicten. Als kinderencoach is het belangrijk om dit aan te pakken en het hele systeem waarin het gedrag zich voordoet te ontrafelen. Ga als kindercoach ook op zoek naar duidelijke grenzen die, voor een kind, een gevoel van veiligheid en vertrouwen geven. Structuur bieden door het hanteren van regels is belangrijk bij het opvoeden van kinderen. Daardoor lopen de dagelijkse dingen beter en gezelliger. Zeker bij kinderen met gedragsproblemen is structuur noodzakelijk. Als kindercoach begeleid je het proces en de communicatie over deze regels, zowel tussen u en het kind als tussen het kind en zijn/haar ouders.
Weerstand komt in coaching regelmatig voor. Als je als coach tegenstand ervaart, is het belangrijk dit serieus te nemen en te zien als een onderdeel van het leerproces. Als kindercoach is het dan ook noodzakelijk om tijd en ruimte te maken om het kind met die gevoelens te laten omgaan. Wanneer je als kindercoach geconfronteerd wordt met heel heftige emoties, dan moet je deze bespreekbaar maken en het kind begeleiden om hiermee om te gaan.
De eigen kracht van het kind
Er is een wisselwerking tussen emoties en behoeftes. Een behoefte of motivatie is een factor die er toe leidt dat een kind zich op een bepaald moment op een bepaalde manier gedraagt. Het kind stimuleren tijdens verandering(en) is een belangrijke taak van een kindercoach.
Kinderen hebben naast eten en slapen ook bescherming en veiligheid nodig. Ze zijn hierbij vaak heel afhankelijk van volwassenen. Dit veilig gevoel geeft een goede hechting en speelt een belangrijke rol in een gezonde psychologische ontwikkeling.
Daarnaast maken kinderen ook een ontwikkeling mee op seksueel vlak. Het is jouw taak als kindercoach om ook hierbij begeleiding te bieden. Alsook op vlakken zoals leer- en taalstoornissen, slaapproblemen, gehechtheidsproblematiek, eetproblemen, onzindelijkheid, agressie, angst enz… Maar ook bij echtscheidingen, liefdesverdriet en andere zaken waar het kind of de jongere mee geconfronteerd wordt, staat de kindercoach paraat om te assisteren.
Als kindercoach staat oplossingsgericht werken centraal. Wanneer iemand een probleem heeft, is men geneigd het probleem op te lossen door de oorzaak ervan en weg te nemen. Maar als men de aandacht op de toekomst richt en op het gewenste gedrag, dan werkt men mensgericht. Je ondersteunt het kind dan om vanuit zijn eigen kracht op zoek te gaan naar een oplossing.
Het coachen van kinderen vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Kinderen leren en denken namelijk anders dan volwassenen. Coach een kind dus op een manier die aansluit bij de leefwereld van het kind of de jongere. Dit kan bijvoorbeeld per spel of dier ondersteunende interventie.
Wil je zelf aan de slag als kindercoach: kijk dan op https://www.toscanzahoeve.be/kindercoach/
Of wil je beroep doen op 1 van onze kindercoaches? Kijk dan hier: https://www.toscanzahoeve.be/coaching-therapie/kindercoaching/
Interessant leesmateriaal vind je op Amazon.
Op onze facebook pagina en youtube kanaal passeren regelmatig nuttige tips. Onze podcast is ook een aanrader.