De meesten onder ons zijn gemiddeld. Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we beter en zelfs de beste worden?
Het is nog nooit een betere tijd geweest om uitzonderlijk te zijn. Als je jezelf uniek kan profileren, als expert en met de nodige bewustzijn voor mens, dier en natuur kan je leiden. De beste producten hebben een hogere waarde in onze huidige economie. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf Amazon dat hogere prijzen kan vragen voor moeilijk vindbare boekentitels die nog in een goede staat zijn. Er zijn genoeg doorsneeboeken en hier gaat de waarde van dalen. Je ziet deze tendens bij bedrijven, maar ook in de arbeidsmarkt zie je dit terug komen. Je dient te knokken om op te vallen als je voor een bedrijf wil werken.
Hoe kan je opvallen en jezelf onderscheiden? Door uitmuntendheid, lef en empathie.
Dit leidt tot de persoonlijke succesfactoren:
- Hard werken en anderen goed behandelen, maakt dat je beter presteert dan luie en onvriendelijke collega’s.
- Emotionele volwassenheid en in staat te zijn om te reageren op wisselende taken, contacten en rollen.
- Bewust zijn van je eigen identiteit en zelfkennis en deze in praktijk omzetten. Geloof dat je de beste bent.
- Stress onder controle, zodat je niet makkelijk breekt, niet snel uit het veld te slaan en niet snel emotioneel overprikkeld.
- Omgaan met het digitale tijdperk en deze tools inzetten.
- Nieuwsgierigheid en niet bang zijn voor verandering, maar juist open minded zijn en iets nieuws willen proberen. Want wat gisteren nog werkte, is vandaag al verouderd. De dingen blijven doen, zoals je ze altijd deed, is vaak geen goede ingesteldheid en beperkt je om te groeien.
- Verantwoordelijkheid: houd in detail bij wat er moet gebeuren en blijf de eigenaar van je taken en projecten.
- Studeer bij, levenslang. Kennis is macht, houd je alert en open van geest. Zoek de grenzen van je comfortzone op en blijf aan jezelf werken.
- Wil je doelen bereiken? Dit houd in dat je prestatie- en actiegericht bent, concrete doelen hebt, lef hebt en risico’s durft te nemen. Mensen die doelen bereiken op een bepaald vlak zijn vaak succesvol op alle vlakken. Je kan namelijk van het bereiken van doelen een gewoonte maken en die gewoonte verder ontwikkelen.
Kortom, mensen met een zelfbewustzijn, die zelfregulerend, gemotiveerd, empathisch, emotioneel volwassen en sociaal vaardig zijn, halen betere resultaten en zijn succesvoller. Ze voelen zich de beste en daarom worden ze het ook.
Daarna heb je een medium nodig om te laten zien hoe geweldig je bent. De sociale media is hiervoor gemaakt. Je bent misschien beter met woorden dan met beelden of omgekeerd, maar een account op twitter, linked in, instagram, google, facebook, … kan echt niet ontbreken. School jezelf in sociale media en probeer het te begrijpen of huur een professional in om het voor je te doen.
Probeer naast je loon ook om een passief inkomen en/of vermogen op te bouwen. Leef tijdelijk met een lager inkomen, investeer en spaar. Zo bouw je kapitaal op en hoef je niet dagelijks wakker te liggen van geldzorgen en kan je jezelf ontplooien omdat je daar nog energie voor hebt. Het doel is om je financieel vrij te kunnen voelen.
Wees een bewuste ondernemer of werknemer en doe goed voor onze maatschappij. Denk na over de vraag “waarom ben ik hier en wat wil ik achterlaten?”. Bied anderen je hulp aan, zeker aan zij die jonger zijn en vraag ook om hulp. Denk bij je acties ook na. “Doe ik de wereld of iemand hier kwaad mee? “ Want dan zoek je een alternatief wat niemand kwetst. Zo maken we de wereld samen een beetje mooier en bewuster.
Bij Toscanzahoeve helpen we je graag verder met jouw ontwikkeling als ondernemer of werknemer.
We hebben tal van opleidingen rond communicatie, het opstarten van een eigen zaak, persoonlijke ontwikkeling, financiële vrijheid, het laten groeien van je zaak en sociale media.
Speciaal voor bedrijven hebben we ook teambuildings met dierenspiegel via honden. Privé hebben we loopbaan- en life coachingtrajecten.
Contacteer ons voor meer info en we zoeken samen naar de ideale formule voor jou.