De rol van ondernemer is echter niet voor iedereen weggelegd.
Zit het ondernemerschap in jouw bloed?
Als ondernemer ben je vooral een bouwer van een organisatie ipv een merk. Het is dan ook belangrijk dat je gebruik maakt van technologie in je bedrijf.
Vind je het niet erg om te falen? Wil je verkopen en heb je unieke vaardigheden? Kan je goed samenwerken, maar wil je ook autonomie? Leg je niet graag je lot in andermans handen? Heb je een duidelijke visie over een dienst of product? Ga er dan voor!
Falen lijkt op het pesten van de lagere school en is niet leuk. Dat doet pijn. Ben je bereid dat erbij te nemen en sta je sterk in je schoenen om na je falen weer recht te staan en door te gaan?
Ben je ook bereid om te verkopen, jezelf, je bedrijf en je producten aan potentiële klanten en investeerders? Want dingen verkopen en er goed in zijn, is een belangrijke voorwaarde om als ondernemer aan de slag te kunnen gaan. Uiteraard zijn er verschillende manieren om te verkopen en je kiest de stijl die bij je past. Heden ten dage hebben we ook sociale media die het verkopen makkelijker maakt. Je moet niet meer deur aan deur gaan of papiertjes onder de ruiten van auto’s steken om mensen te overtuigen.
Elk stadium in de levenscyclus van een bedrijf vraagt om een eigen specifieke aanpak en een eigen leiderschap.
Als ondernemer ben je in de eerste plaats een ‘storyteller’, een verkoper en een visionair. Je moet de mensen overtuigen om te geloven in jouw bedrijf en te investeren met kapitaal, werkuren, aankoop van goederen, … ondanks dat je bedrijf nog geen zekerheid of bestaansrecht heeft.
Dit maakt dat een ondernemer:
• lef heeft en durft risico’s te nemen
• iets kan verkopen (op een authentieke en bewuste manier)
• niet bang is om te falen
Als het bedrijf eenmaal in de flow zit en toegang heeft tot kapitaal moet je de kansen grijpen dit om te vormen tot realistische processen en uitbreidingen. Je dient te managen, op te schalen en opnieuw uit te vinden. Je bedrijf wordt volwassen en je krijgt te maken met werknemers en eventueel aandeelhouders waarvoor je deels verantwoordlijk bent. Daarnaast moet je pragmatisch te zijn, zonder veel emotionele gehechtheid.
Kan je ook afscheid nemen van een project of zelf het bedrijf als het in verval komt? Je bedrijf te managen zodat het toch nog winstgevend is? Denk hierbij aan terugdringen van de kosten en delen die buiten de kernactiviteit vallen. Als je op kosten bespaart en herinvesteert in de groei en innovatie kan je (weer) winst maken. Spijtig genoeg moet je soms ook kiezen voor gewoon een snelle dood ipv een langzaam verval.
Veel ondernemers zijn oprichters, visionairs of uitvoerders, maar geen pragmatici.
Evenwicht zoeken
Evenwicht is een duidelijke mythe wanneer je je zaak of eigen loopbaan aan het uitbouwen bent. Nadat je afstudeert, dien je heel veel energie te steken in je carrière. Je vertrouwt op je talent en werkt vooral hard en snel.
Als je besluit om dat harde werk in je eigen zaak te steken, ga je ook voor nieuwe energie en ideeën in de economie zorgen. Als je zoveel geluk hebt en een bedrijf runt dat goed presteert, ga je vermogen opbouwen. Maar soms gaat al dat harde werk ten koste van je privéleven en vaak zal je werken zonder ervoor betaald te worden.
Doch je bedrijf is je grootste plezier en trots. Net als kinderen wanneer zij hun eerste stapjes zetten of met een goed rapport thuis komen, voel je je trots als jouw bedrijf het goed doet. Veel mensen kunnen of doen niet wat jij doet. Jij bent de motor achter banen, de economie, de bewustwording.
Je mag trots zijn op jezelf!
Bezit jij over de persoonlijkheid en vaardigheden van een ondernemer? Wij helpen het je graag ontdekken, je zaak mee opstarten of je bestaande zaak verder te laten groeien en bloeien. Contacteer ons voor het ideale traject op jouw maat.